Takže s mírným zpožděním, ale přece - v sobotu jsem byl na schůzi testačních komisařů, na které se řešily podmínky pro testování, tady jsou podstatné novinky:
1) doteď byly tři druhy testování: pro účel propuštění k provozu na pozemních komunikacích, pro potřeby pojišťovny a pro vydání karty FIVA. Nyní se k tomu přidá testování pro odpuštění ekopoplatku. Tzn. budete mít auto na bílých číslech, uděláte si klubovou testaci, s tou půjdete na Registr historických vozidel, tam vám vytisknou Potvrzení o uznání testování a s tím půjdete na Registr silničních vozidel, kde zaplatíte jen 800,-Kč. Nebude se tedy muset na krajskou testaci, ale POZOR: tyhle testace budou moct dělat pouze vybrané klubové komise - vybírat je bude příslušná krajská komise, podle čeho není zatím známo. Má to ale jeden háček, velmi typický pro naší krásnou republiku
háček je v tom "tam vám vytisknou" protože Registr spadá pod Ministerstvo dopravy, ale tiskárny jsou v majetku Ministerstva vnitra (nebo naopak)
takže v současný době tisk není možný. Prý by se to mělo vyřešit a zprovoznit do poloviny března...
2) o změně stáří HV z 25 na 30 let se nijak konkrétně nemluvilo, spíše se mluvilo o testování pro získání FIVA karty, která opravňuje k účasti na vybraných akcích (FIVA A a FIVA B) a má také vliv na hodnotu veterána, tam platí 30 let. O tom, co je historické vozidlo a jak má být staré, hovoří vyhláška 355/2006 Sb., kterou se řídí Registry historických vozidel při vydávání TP a RZ pro HV, a která podle všeho novelizována není, tzn. že stále platí Příloha č.6, odst.3) písm. c)
pro další období to je pro rok 2010 a následující, vozidla, která byla vyrobena pred 25 léty nicméně doporučuju, před koupí auta z roku např. 84 se osobně dotázat na příslušném Registru HV, jaká je aktuální situace. Co se týká testování pro pojišťovny - tak ty údajně odmítají cokoliv sepsat na papír a řídit se tím, tzn. co vám kde uznají, je na tý konkrétní pojišťovně.
3) další zásadní věcí je, že již nadále nebude možné trvale vyřadit vozidlo z Registru silničních vozidel. Tohle už jsme tady jednou měli, ale následně se p.Pokornému z MD podařilo do zákona vložit vyjímku, že lze vozidlo vyřadit za jiným účelem, to byly ty tzv. králíkárny, prolejzačky, dekorace, atd. Bohužel to lidi začali zneužívat a hromadně převádět auta na veteránský papíry - zejména prý šlo o desítky užitkových vozidel. Takže v novelizaci zák.č. 56/2001 Sb., která začne platit od 1.7.2012, bude opět uvedeno, že vozidlo lze z Registru silničních vozidel vyřadit pouze proti dokladu o ekologické likvidaci. Následně bude připraveno nové rozdělení depozita, kde bude fungovat i tzv. dlouhodobé vyřazení na max.5 let. Po tuto dobu bude majitel muset kdykoliv nechat obecního úředníka provést kontrolu vozidla a jeho uložení
Což je pěkně na houby v případě, že koupím něco na ND...
Absolutně nechápu, proč tohle někdo dělal, když kvůli povinku se dala udělat klubová testace a kvůli ekopoplatku ZTP převod...
Úplně mimochodem, od 1.7.2012 bude platit:
- při evidenční kontrole bude vydán protokol, ve kterém budou zaznamenané všechny předtím zjištěné stavy stavu počítače ujetých kilometrů. To znamená, že stát bude po schválení tohoto návrhu disponovat údaji o počtu ujetých kilometrů pro každý automobil.
- stav počítače ujeté vzdálenosti silničního vozidla nesmí být pozměňován a do počítače ujeté vzdálenosti nesmí být zasahováno s výjimkou jeho opravy nebo výměny prováděné oprávněným pracovníkem opravny silničních vozidel. Výměna nebo oprava počítače ujetých kilometrů v domácích podmínkách se tak stává nezákonnou.
Jsem zvědavej, co dalšího bude dále nezákonné, auto už si správně nesmím doma umýt, nesmím si na něm vyměnit olej, nesmím měnit budíky (když se mi třeba podaří prasknout plexi), doufám, že ještě pár let se budu smět ve svým autě aspoň uprdnout...