Tak když už mě Michal vyzval, tak se teda z "titulu své funkce"
vyjádřim. ikdyž se do podobných debat nerad pletu, protože si "málokdo" nechá poradit, lidi se zbytečně dohadujou a stejně si "to pak každej" udělá podle sebe
Takže tady je pár rad od olejáře s 15 letými zkušenostmi a praxí jak v Koramu (výrobce Mogulu), tak u Shellu (který dodopuručuje Simca v každém manuálu) . . .
1. Proplach - určitě ano, raději reálným motorovým olejem (jakýmkoli)! Určitě nedoporučuji jakékoli přísady, které mohou výrazně zlepšit jednu vlastnost oleje, ale zároveň mohou (a stává se to) zásadně zhoršit několik jiných vlastností ! Proto bylko tolik žalob na "Slick 50" za zničený motory . . .
A jestli někdo použije na první start Mogul nebo Shell je jeho soukromá věc. Já jsem například "zprovozňoval" Simcu, která víc jak 10 let stála. Jak píšeme níže, nejdřív jsem protočil motor ručně, aby jsem zjistil zda není zadřenej, pak po kontrole stavu oleje, chladící kapaliny atd motor natočil. Vše proběhlo bez problémů, během chvilky se i chod "uklidnil", ikdyž něco v motoru začalo lehce "pískat" (pravděpodobně vodítka). Po ohřátí oleje jsem ten původní vypustil, vyčistil jsem odstředivku a pak jsem pro proplach použil motorý olej o viskozitě OW-30, tzn. plná syntetika! Zvolil jsem to z důvodu toho, že takto "řidký" olej rychle zaolejuje všechna mazaná místa, rychleji zateče do všech vůlí a díky vysokému obsahu "detergentnědisperzních" přísad provede i požadovaný výplach olejového prostoru. Samozřejmně jsem nenechal motor běžet dlouho! Nechal jsem ho vždycky pár minut, než se zahřál - je jasné, že díky viskozitě OW-30 by olej mohl začít pěnit a tím ztrácet mazací schopnost! Prostě jsem několikrát denně, několik dní po sobě provedl nastartování motoru a nechal jsem ho chvíli běžet. Postupem času se i to "pískání" ztrácelo
Asi po 3 týdnech jsem zahřátý olej vypustil, znovu vyčistil odstředivku a pak nalil jsem do Simcy kvalitní motorový olej o předepsané viskozitě 15W-40 (byl to Shell Helix Super) a začal jsem motor nechat běžet déle, párkrát jsem se i projel a když jsem si byl jistý že je vše v pořádku, tak jsem provedl ještě jednu výměnu. Musim říct, že výplach proběhl dobře, protože vypuštěný olej již nejevil (proti první výměně) tak velké známky zněčištění. Když to shrnu, výplach jsem provedl vlastně 2x - jednou plnou syntetikou (zkrácený provz) a jednou standartním motorovým olejem 15W-40 (postupný standartní provoz). TeĎ tam mám vlastně třetí náplň a motor fuguje bezproblémů, má klidný chod a nejeví žádné náznaky problémů! Jen podotýkám, že motor měl mít najeto cca 90.000 km.
strojservis píše:Jetli si myslíte , že shell , kastrol , nebo jiný jsou zázračný proti mogulu
Nechci tady polemizovat, který oleje jsou lepší - mám toho z práce "plný zuby"
ale pravdou je, že jako ve všem, tak i v olejích jsou rozdíly ! A to dost zásadní, existuje pro toto dost prezentačních materiálů . . . .
Michal píše:reciklovaných oleju je spousta ,např. paramo , mogul mezi ně nepatří
Nijak se nechci zastávat Parama, ale nemyslím si, že by vyráběli z recyklátů ! To ale nemění nic na tom, že bych si tento olej do Simcy nedal
Burák píše:JAk řikám, nejde o znašku, ale o smysl. LEjt tam novej olej na start je bezpředmětný a nic to neřeší
V zásadě jsme se tedy s Burákem shodli, na první start nemá smysl měnit olejovou náplň.
Tak a to je všechno, co jsem k tomuto tématu chtěl říci - už nebudu dělat chytrýho
Jen si prosím uvědomme si, že olej v motoru je vlastně něco jako krev v těle ! Taky neříkáte, že jsou všechny piva, auta, televize stejný ! Proč asi ? PRotože někdo někdo ví o svym oboru nejvíc a umí danou věc i nejlépe vyrobit. Kdy to tak nebylo, tak máme doma všichni televizi Tesla, Dacii, pijeme pivo z Lidlu atd.